تبلیغات
مقاله و پروژه - تحقیق جرم‌انگاری اهانت به مقدسات مذهبی

تحقیق جرم‌انگاری اهانت به مقدسات مذهبی    شامل  79 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد جرم‌انگاری اهانت به مقدسات مذهبی می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

فصل اوّل:موضوع‌شناسی

در مدخل پژوهش‌های علمی از مبادی تصوّری و تصدیقی موضوع سخن به میان می‌آید، ازاین‌رو مفاهیم مربوط به موضوع از قبیل تعاریف و اصول موضوعه و نیز پاره­ای از اصول پایه، همچون: مصادیق نوین اهانت و مصادیق مقدسات ادیان که در پژوهش موردنظر نقش ویژه دارند، موردبررسی قرار می‌گیرد؛ زیرا موارد یادشده به‌طور کامل منقّح و از یکدیگر متمایز نشده و در مواردی به‌جای یکدیگر به کار می‌روند ازاین‌رو، مناسب است با توجه به معنای لغوی و مفاد استعمالی آن‌ها، تبیین گردند.

مبحث اول: مفاهیم

یکی از وظایف مهم هر محقق، ارائه تعریفی روشن از مفاهیم و واژه‌های اساسی تحقیق است. مفهوم شناسیِ واژه‌ها و تعریف اصطلاحی باعث می‌شود که رابطه خوبی بین محتوا و مسأله پژوهشی برقرار شود. مشخص ساختن تعاریف و ارائه معانی و مفاهیم بر اساس تعاریف ذکرشده، منجر به انتقال معنای موردنظر محقق به خواننده می‌گردد؛ چراکه ممکن است هر شخصی بر اساس برداشت خاص خود، واژگان مهم تحقیق را تعریف نماید و احیاناً هماهنگ با محقق نباشد و سرانجام در دستاوردهای تحقیق به تفاهم نرسند؛ لذا در ذیل به تبیین تعاریف و مفاهیم پرداخته می‌شود.

گفتار اول: اهانت و توهین

معنای لغوی و اصطلاحی اهانت و توهین به هم نزدیک است که برای شناخت آن‌ها، بیان معنای لغوی و اصطلاحی آن ضرورت دارد:

بند اول: معنای لغوی

در لغت اهانت به معنای استخفاف و سبک کردن، استحقار و حقیر شمردن، ضعیف و ذلیل گردانیدن،[۱] استهزا و مسخره کردن،[۲] خوار‌داشتن و خوار‌گرفتن و خوار و کوچک نمودن،[۳] پست کردن و آزردن[۴] آمده است. ضد اهانت، اکرام و اعزاز است.[۵] توهین نیز به معنای ضعیف گردانیدن و سست کردن[۶] است. ضعف ضد قوّت و تضعیف نمودن ضد تقویت نمودن است و ضعف و تضعیف در بدن و جسد، رآی و عقل، عمل و امر[۷] و خَلق (به فتح خاء به معنی آفرینش) و خُلق (به ضم خاء به معنی خوی و منش)[۸] به کار می‌رود. علاوه بر این، توهین در لغت به معنای ناچیز شمردن، خوار داشتن، حقیر و سبک داشتن، استخفاف و کوچک شمردن، خوار و زبون ساختن[۹] نیز آمده است. اهانت از ریشه «هوَن» و توهین از ریشه «وهن» می‌باشند اما این دو واژه به دلیل تقارب و نزدیکی معانی‌شان، در فرهنگ‌های فارسی در ترجمه و تبیین معنای یکدیگر نوشته‌شده‌اند.[۱۰]

از مجموع آنچه در کتب لغت پیرامون دو واژه اهانت و توهین وجود دارد استفاده می‌شود که برحسب عرف هر قول و فعلی که باعث استخفاف، استحقار، استهزاء، خوار و پست و ذلیل گردانیدن انسانی شود اهانت است و هر گفتار، نوشتار و رفتاری که موجب تضعیف، سست کردن، سبک شمردن، حقیر و کوچک و خوار ساختن چیزی شود توهین است. درواقع اهانت و توهین کاربرد مشترک دارند.

بند دوم: معنای اصطلاحی

الف) در اصطلاح فقه

آنچه از طرف شارع مقدس در خصوص آداب و معاشرت در جامعه انسانی مورد تأکید و توجه قرارگرفته به کار بردن کلام نیک و احترام به یکدیگر است. سرکشی از این دستور موجب اهانت به دیگری می‌شود و مرتکب آن مستحق مجازات است. در قرآن کریم علاوه برداشتن کیفر دنیوی و عذاب اخروی مورد لعن و انزجار خداوند نیز قرارگرفته‌اند: «خداوند، بانگ برداشتن به بدزبانى را دوست ندارد، مگر [از] کسى که بر او ستم رفته باشد و خدا شنواىِ داناست.»[۱۱]

فقها[۱۲] به بررسی عناوینی چون قذف، سبّ المومن، سبّ النبی و هجاء پرداخته‌اند و در ارتباط آن بحث کرده‌اند.

برخی[۱۳] در این رابطه می‌گویند: کسانی که الفاظ تحقیرآمیزی نسبت به دیگران به کار می‌برند مثل‌اینکه شخصی به دیگری بگوید «ولد حرام» که به حد قذف نمی‌رسد یا در مواردی که به شخص مقابل چیزی بگوید که موجب کراهت و ناخوشایندی او گردد، مثل‌اینکه بگوید «فاسق، سگ، یا خوک و …» مستحق تعزیر دانسته شده‌اند.

در فقه اسلامی جرمی به‌عنوان توهین یا اهانت مطرح نشده است، بلکه توهین در فقه با کلمات قذف و سبّ که از جرائم حدّی است و با کلمات تأذی، تعریض و هجو که از جرائم تعزیری است مطرح‌شده است؛ اما می‌توان با توجه به آنچه ذکر شد توهین یا اهانت را ازلحاظ فقهی این‌گونه تعریف کرد که توهین یا اهانت فعل یا قولی است نسبت به شخص که به‌قصد تحقیر، استخفاف و اذیت و آزار انجام گیرد.

ب) در اصطلاح حقوق

حقوقدانان در مورد تعریف توهین به تعابیر گوناگون و متفاوتی دامن زده‌اند که به چند مورداشاره می‌شود:

مراد از توهین عام، همان معنای عرفی است؛ «هر فعل یا ترک فعل اعم از گفتار، رفتار، کتابت و اشارت که به نحوی از انحاء در حیثیت متضرر از این جرم نوعی وهن وارد آورد.»[۱۴] در معنای خاص عبارت است از «نسبت دادن هر امر وهن آور اعم از دروغ یا راست، به هر وسیله‌ای که باشد یا انجام هر فعل یا ترک فعلی که ازنظر عرف و عادت موجب کسر شأن یا باعث تخفیف و پست شدن طرف گردد.»[۱۵]

اهانت به معنی نسبت دادن هر فعل یا ترک فعلی است که عرفاً مخالف حیثیت و احترام طرف تلقی گردد[۱۶].

توهین جرمی است که متضمن اخبار و اسناد (نسبت دادن) نبوده و به‌قصد خوار کردن و تذلیل طرف (اعم از مأمور دولت و…) صورت گیرد. هتک حرمت، اعم از افتراء و توهین است.[۱۷]

توهین بر هر رفتاری (اعم از فعل، گفتار، اشاره و نوشتار) دلالت دارد که بتواند به نحوی موجب وهن حیثیت کسی در نظر افراد متعارف و معمولی جامعه شود.[۱۸]

بنابراین، تشخیص توهین بودن یا نبودن بر عهده عرف است؛ اما در قوانین و مقررات جزایی در یک تقسیم‌بندی کلّی، به توهین در مفهوم عام و توهین در مفهوم خاص تقسیم می‌گردد؛


جهت دانلود متن کامل تحقیق جرم‌انگاری اهانت به مقدسات مذهبی کلیک نمایید


نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین پست ها

تحقیق نظریات روانشناختی و جامعه شناختی انزوای اجتماعی..........دوشنبه 20 شهریور 1396

تحقیق نظریات پیرامون کارکردگرایی ساختاری..........دوشنبه 20 شهریور 1396

تحقیق مفهوم حکومت و سیاست در نهج البلاغه..........دوشنبه 20 شهریور 1396

تحقیق پیشینه تاریخی نقش زنان و رویکردهای نظری نقش و نظریه های نقش جنسیتی ..........دوشنبه 20 شهریور 1396

تحقیق عدالت و نوآوری سازمانی..........دوشنبه 20 شهریور 1396

تحقیق اپیدمیولوژی انتروکوکوس فکالیس و اهمیت بالینی و درمان..........دوشنبه 6 شهریور 1396

تحقیق بیماری آلزایمر و انواع بیماری و ژنهای دخیل در بیماری آلزایمر..........دوشنبه 6 شهریور 1396

تحقیق گیاه شناسی گیاه بلوط و اهمیت تنوع ژنتیکی و روشهای مختلف ارزیابی آن..........دوشنبه 6 شهریور 1396

تحقیق مشخصات گیاه شناسی توتون ..........دوشنبه 6 شهریور 1396

تحقیق گیاه شناسی لوبیا قرمز و بیماری ها و آفات آن..........دوشنبه 6 شهریور 1396

تحقیق گیاه شناسی آویشن و کاربرد کودهای بیولوژیک..........دوشنبه 23 مرداد 1396

تحقیق گیاه شناسی بابونه و اثر تنش خشکی بر عملکرد گیاه..........دوشنبه 23 مرداد 1396

تحقیق اثر تاریخ کاشت بر عملکرد دانه ارقام سویا..........دوشنبه 23 مرداد 1396

تحقیق مفاهیم و تاریخچه عدالت سازمانی و فرهنگ سازمانی..........دوشنبه 23 مرداد 1396

تحقیق برند و ویژگیهای برند و تصویر ذهنی از برند..........دوشنبه 23 مرداد 1396

همه پستها