تبلیغات
مقاله و پروژه - تحقیق بررسی نظریه های جامعه شناختی و نظریه‌های روانشناسی

تحقیق بررسی نظریه های جامعه شناختی و نظریه‌های روانشناسی شامل  30 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد   بررسی نظریه های جامعه شناختی و نظریه‌های روانشناسی   می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

۲-۲ مروری بر رویکردها

در این مقاله به بازنگری و بررسی اجمالی دودسته از نظریه‌های ارزش‌های بین نسلی پرداخته می­شود که هرکدام از آن‌ها بر ابعاد خاصی از ارزش و نسل تأکیددارند. این دودسته عبارت‌اند از: نظریه­ های جامعه­ شناختی و رویکردهای روانشناسان اجتماعی ارزش‌های بین نسلی. ابتدا به بازنگری و معرفی نظریه­های جامعه­شناختی نسل و تغییرات ارزشی پرداخته می­شود و بعد به نظریه­های نسل و تغییرات ارزشی روان­شناسان اجتماعی

۲-۲-۱ نظریه­ های جامعه ­شناختی

۲-۲-۱-۱ رویکرد اجتماعی شدن مارگارت مید[۱]

[۱] مارگارت مید (۱۹۷۸ ـ ۱۹۰۱) استاد دانشگاه کلمبیا از نخستین جامعه‌شناسانی بود که به روابط بین نسلی توجه داشته است. وی با بررسی انقلاب‌های دانشجویی سال ۱۹۶۹ اروپا، مدعی بود که دلیل اصلی رفتارها و بینش‌های انقلابی دانشجویان و اغتشاشات آن دهه، وجود تفاوت نسلی میان متولدین سال‌های قبل و بعد از جنگ جهانی دوم بود. به عقیده وی جنگ جهانی دوم تغییرات اجتماعی وسیع و شتابانی را به وجود آورده و سبب رشد و تحول بینش‌ها و آگاهی‌ها شده است. علت رفتارهای غیرمتعارف و حتی ضد فرهنگی جوانان وجود فاصله­ی نسلی بین آن‌هایی است که قبل و بعد از جنگ جهانی دوم متولد و بزرگ‌شده‌اند، زندگی خود را در دنیایی شروع و تجربه کرده­اند که کاملاً با دنیای قبل از آن تفاوت دارد. وی معتقد است که نسل قبل از جنگ دیگر هرگز تکرار نخواهد شد، چراکه آن‌ها در دنیای بدون بمب اتمی، بدون تلویزیون، بدون ماهواره و رسانه­های جمعی بین­المللی، بدون کامپیوتر، بدون فضاپیماهای ماه­نورد و بدون خیلی از وسایل مدرن دیگر بزرگ‌شده‌اند و درنتیجه نمی­توانند تجربه نسل جدید را درک کنند (پناهی، ۱۳۸۰). از سوی دیگر پدیده‌های جمعیتی نظیر مهاجرت، توالی، جابه‌جایی‌های جمعیتی از روستا به شهر و یا مهاجرت‌های بین‌المللی، هم سبب پذیرش الگوها و سبک‌های زندگی جدیدی شده و به رفتار‌های افراد صورت جدیدی بخشیده است. به عقیده مید، دگرگونی‌های اجتماعی شتابان، فرآیند انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر و یا فرآیند اجتماعی شدن را دچار مشکل وقفه نموده و بین دو نسل اختلاف تجربه و فرهنگ ایجاد کرده است. وی در کتاب خود تحت عنوان «نوجوانی در جامعه ابتدایی و مدرن» برای تبین روابط بین والدین و فرزندان از حیث جامعه‌پذیری، از سه نوع فرهنگ سخن می‌گوید: الف: فرهنگ نیاکان گرا: که در آن تغییر چنان کند و درک ناپذیر است که نیاکان، نوادگان تازه به دنیا آمده خود را در آغوش می‌گیرند و نمی‌توانند جز زندگانی زیسته گذشته خود آینده دیگری را برای کودکانشان به تصور آورند گذشته بزرگ‌سالان آینده نسل‌های جدید است و زندگانی آن‌ها طرحی عظیم فراهم می‌آورد. این نوع جامعه، جامعه‌ای است که در آن فرهنگ قبلی تعیین‌کننده ماهیت فرهنگ بعدی است. یعنی تحولات کند است و سه نسل بدون هیچ‌گونه پرسشی وضع موجود را می‌پذیرند و خلاف آن فکر و عمل نمی‌کنند (مید، ۱۳۸۵: ۳۲). ب: فرهنگ همسال گرا: که در آن سرمشق عام افراد جامعه، رفتار معاصران خویش است. در این نوع جامعه شرایط تحول به نحوی است که نسل گذشته، صورت مناسبی برای حیات اجتماعی نسل بعدی نیست و نسل‌ها می‌پذیرند که شرایط و مقتضیات خاص خود رادارند و هر یک در دنیای خود زندگی می‌کنند و جریان این انتقال، ناقص است. مهاجرت و تحولات جمعیتی از بسترهایی است که شرایط نوع دوم را فراهم می‌نمایند (همان، ۷۱).: ج فرهنگ جوان گرا: که در آن‌هم سالان بیش از همیشه در مقام سرمشق بامعنای رفتار، جانشین پدر و مادرها می‌شوند. در این وضعیت جامعه با تحولات عمیق وسیع مواجه می‌شود و نسل گذشته دیگر نمی‌تواند الگو معیاری برای حیات اجتماعی جامعه باشد و نسل جدید هم وضعیت حال و گذشته را محکوم می‌کند و به دنبال ایجاد شرایط جدیدی است. به عقیده مید این آخرین مرحله تطور فرهنگی[۲] است (همان، ۱۱۱).

-۲-۱-۲ تئوری ساختی ـ کارکردی پارسنز[۳]

تالکوت پارسنز (۱۹۷۹- ۱۹۰۲)، پیشرو نظریه‌پردازی ساختی ـ کارکردی جامعه‌شناسی ایالات‌متحده امریکا به تأثیر رعایت ارزش‌ها و هنجارها به‌منظور برقراری نظم اجتماعی اشاره‌کرده است. وی می‌گوید: «نظم اجتماعی از قاعده‌هایی است که بر سود شخصی نظارت دارد و از توسعه نظام‌های ارزشی مشترک شیوه‌های معناداری را در اختیار فرد قرار می‌دهد تا از میان مجموعه‌ای از کردارها، کردار مناسب را انتخاب کند.»(استونز[۴]، ۱۳۷۹: ۱۵۴). پارسنز برای حفظ نظم اجتماعی اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل بود. وی تأکید خاصی بر درونی کردن هنجارها و ارزش‌هایی که از سوی جامعه تعیین می‌شود، دارد. در نظر او نظام اجتماعی به‌گونه‌ای عمل می‌کند که نیازهای کارکردی تأمین گردد وحدت نظام اجتماعی حفظ شود. بنابراین در نظریات پارسنز دو نکته مشهود است:

ـ نظام فرهنگی و تأثیر آن بر رفتار فرد

ـ نیازهای کارکردی در کل نظام اجتماعی.

به همین دلیل نظام آموزش‌وپرورش نهادی است که افراد را در پذیرفتن نظم موجود یاری می‌دهد و نهایتاً منجر به کارکرد بهتر جامعه می‌شود و در همان حال، خود نیز به سازمان اقتصادی و سیاسی جامعه وابسته است (توسلی، ۱۳۶۹: ۱۷۸). پارسنز پدیده ارزش‌های نسلی را در مجموعه نظریه کنشی خود به‌صورت غیرمستقیم بررسی کرده است. بر اساس نظریه وی در عملی که از فرد سر می‌زند و او آن را کنش می‌نامد، سه عنصر شامل نظام فرهنگی، نظام رفتاری و نظام شخصیتی وجود دارد. این سه‌نظام محیط‌های درون کنشی نظام اجتماعی هستند. خاصیت کنش، معنی‌دار و ارادی بودن آن است و دارای جنبه نظام­مند نیست. این کنش دارای ابعاد انسانی و اجتماعی است. اولین مرجع کنش فرد، نظام رفتاری است که درواقع رابطه بین انسان و محیط است که از طریق حواس صورت می‌پذیرد. در این قسمت انسان با حیوان مشترک است و کارکرد این نظام، ایجاد وضعیتی مناسب برای انطباق با محیط است. این انطباق در حیوانات با تغییر ارگانیسمی همراه است، حال اینکه در انسان‌ها به یک‌روند اجتماعی تبدیل می‌شود و بعد فرهنگی می‌یابد و برتر از رفتار، تبدیل به کنشی معنی‌دار می‌گردد. در نظر پارسنز نظام فرهنگی دارای سه جزء است: باورها و عقاید، هنجارها (ستار، ۱۳۸۸: ۲۵۶). این اجزاء در طول گذشت زمان در جامعه شکل می‌گیرد و از نسلی به نسل دیگر می‌رسند. درواقع ارگانیسم در فرآیند تعامل با نظام فرهنگی، بخشی از موارد سه‌گانه فوق را در نظر گرفته و آنان را درونی می‌کند. به این اعتبار، شخصیت آدمی که در آن مجموعه‌ای از عقاید، باورها، اندیشه‌ها و هنجارها وجود دارد محصول رابطه ارگانیسم با نظام فرهنگی است (همان: ۲۵۷). پارسنز در مدل سیبرنتیکی خویش طیف درونی شدن هنجارها و ارزش‌ها را به‌عنوان عناصر فرهنگی نشان می‌دهد که هرچه فرد ارزش‌ها را بیشتر درونی کرده باشد، احتمال اقدام او به کنشی که انحراف نامیده می‌شود، کمتر است و برعکس. سازمان‌ها و نهادهای درون جامعه ابزارهای درونی کردن الگوهای فرهنگی در میان کنشگران محسوب می‌شوند. چنانچه فرهنگی قادر نباشد نیازها و مطالبات فرد را پاسخ گوید، فرد فرهنگ دیگری را که در بازار مبادله موجود است برمی‌گزیند و به آن گرایش پیدا می‌کند (ایمان و عباسی، ۱۳۸۶: ۱۲۰).

-۲-۱-۳ رهیافت تاریخی کارل مانهایم[۵]

کارل مانهایم جامعه‌شناس مجاری (۱۹۴۷ ـ ۱۸۹۳) که از وی به‌عنوان آغازگر مباحث نظری پیرامون نسل نام‌برده می‌شود، نسل را شامل افرادی می‌داند که موقعیت مشترکی در فرا گرد تاریخی و اجتماعی دارند و آن‌ها را به یک شیوه تفکر و تجربه خاص و یک نوع کنش تاریخی ویژه این موقعیت متمایل می‌کند (کوزر، ۱۳۷۳: ۵۶۹). مانهایم بیشتر به تجربه نسلی تکیه می‌کند و معتقد است که هر نسلی دارای تجربیات متفاوت از نسل قبل خود می‌باشد (مثل کسانی که در یک دوره جنگ می‌کنند) که هرچند در طبقات مختلف هستند و آگاهی‌های مختلفی دارند، ولی رویکرد و موضع‌گیری مشترکی دارند که از تجربه مشترک آن نسل حاصل می‌شود. وی بین همزیست‌ها (آ‌ن­هایی که در یک‌زمان زندگی می‌کنند) و هم‌زمان‌ها (آن­هایی که هم سن هستند) تمایز قائل می‌شود. هم‌زمان‌ها، چیزی که او از آن تحت عنوان واحد نسلی یاد می‌کند دارای ویژگی زیر هستند


جهت دانلود متن کامل تحقیق بررسی نظریه های جامعه شناختی و نظریه‌های روانشناسی  کلیک نمایید


نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین پست ها

تحقیق نظریات روانشناختی و جامعه شناختی انزوای اجتماعی..........دوشنبه 20 شهریور 1396

تحقیق نظریات پیرامون کارکردگرایی ساختاری..........دوشنبه 20 شهریور 1396

تحقیق مفهوم حکومت و سیاست در نهج البلاغه..........دوشنبه 20 شهریور 1396

تحقیق پیشینه تاریخی نقش زنان و رویکردهای نظری نقش و نظریه های نقش جنسیتی ..........دوشنبه 20 شهریور 1396

تحقیق عدالت و نوآوری سازمانی..........دوشنبه 20 شهریور 1396

تحقیق اپیدمیولوژی انتروکوکوس فکالیس و اهمیت بالینی و درمان..........دوشنبه 6 شهریور 1396

تحقیق بیماری آلزایمر و انواع بیماری و ژنهای دخیل در بیماری آلزایمر..........دوشنبه 6 شهریور 1396

تحقیق گیاه شناسی گیاه بلوط و اهمیت تنوع ژنتیکی و روشهای مختلف ارزیابی آن..........دوشنبه 6 شهریور 1396

تحقیق مشخصات گیاه شناسی توتون ..........دوشنبه 6 شهریور 1396

تحقیق گیاه شناسی لوبیا قرمز و بیماری ها و آفات آن..........دوشنبه 6 شهریور 1396

تحقیق گیاه شناسی آویشن و کاربرد کودهای بیولوژیک..........دوشنبه 23 مرداد 1396

تحقیق گیاه شناسی بابونه و اثر تنش خشکی بر عملکرد گیاه..........دوشنبه 23 مرداد 1396

تحقیق اثر تاریخ کاشت بر عملکرد دانه ارقام سویا..........دوشنبه 23 مرداد 1396

تحقیق مفاهیم و تاریخچه عدالت سازمانی و فرهنگ سازمانی..........دوشنبه 23 مرداد 1396

تحقیق برند و ویژگیهای برند و تصویر ذهنی از برند..........دوشنبه 23 مرداد 1396

همه پستها